Aktuelt

    Personalisert markedsføring - MFOs eget case!

    13. januar 2023

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig fredag v3-1

    God fredag,

    .. og velkommen til Faglig Fredag, som i dag skal handle om personalisert markedsføring.

    Hver eneste dag blir vi eksponert for utallige, og tidvis invaderende markedsføringsbudskap, så hvordan skal man som merkevare bryte gjennom støyen og skille seg ut? Evnen til å levere personlige budskap, som oppleves relevante og mottas til rett tid, er nå blitt et klart konkurransefortrinn i kampen om å fange oppmerksomheten til forbrukeren. 


    Det kommer stadig ny teknologi som muliggjør nettopp dette, og vi kan skape datadrevne brukeropplevelser som oppleves mellommenneskelige. Samtidig ser vi at personvernslovene blir stadig mer restriktive, og evnen til å både høste og forvalte førstepartsdata vil være kritisk for å holde seg  konkurransedyktig fremover. 


    Videre ligger utfordringen i hvordan man benytter disse førstepartsdataene på best mulig måte. Forbrukeren har blitt vant til ekstremt målrettede budskap, på godt og vondt. Så hvilken informasjon har vi tilgang til, og hvordan kan vi bruke den smartest mulig?

    Et av de grunnleggende formålene med ethvert personaliseringstiltak er å la kundene dine føle at du verdsetter dem. Hvis alle andre faktorer er like - hvordan få kunden til å føle seg husket på og verdsatt, på en ikke-invaderende måte?

    Å finne balansen mellom "vi tror du kan finne dette nyttig" og "vi følger med på deg" er kompleks.

    8. mars skal vi ha et eget frokostmøte som tar for seg nettopp det siste innen MarTech. 

    Markedsførere blir omtrent daglig presentert for nye selskap som kan bistå i å løse deres utfordringer ved bruk av ulik teknologi. Men hva er egentlig MarTech, og hvordan ser dette landskapet ut? Les mer og meld deg på her:

    Martach cover med foredragsholdere

    Men, i dagens Faglig Fredag skal vi dele vår egen erfaring med morsom bruk av  MarTech.




    Case: MFO tester datadrevet 1-1 video

    Bakgrunnen:

    MFO har opplevd sterk vekst de seneste årene. Som bransjeforening er det viktig for oss, spesielt i en vekstfase, å sørge for optimal forvaltning av de medlemmene vi faktisk har, i tillegg til de nye som tilkommer. Målet med vår julekampanje var å understreke hvor viktig hvert og ett medlem er for oss. 

    Utfordringen: 

    Desember er et utfordrende tidspunkt å bryte gjennom støyen for de aller fleste markedsførere. Julehilsener og et hav av juletilbud flommer over innboksen til alle og enhver, i kombinasjon med høyt arbeidspress før ferieavvikling. Vi, i likhet med alle andre som hadde noe å formidle midt oppi dette, måtte forsøke å tenke nytt.

    Løsningen:

    Vi laget en personlig video til alle våre 4500 unike medlemmer!  

    Skjermbilde 2023-01-12 kl. 14.20.59

    Dersom du er medlem av MFO skal du ha mottatt en personlig julehilsen fra oss i desember. Den ble sendt ut den 15. desember og ble produsert i samarbeid med to gode samarbeidspartnere: 

    • SEEN - Eksperten på datadrevet 1-til-1 video, som skreddersydde hilsenen hver og én av våre 4500 MFO-medlemmer
    • AVIA Produksjon - Fullservice filmproduksselskapet som skapte den fantastiske videosnutten, fra idé til ferdig film

    Er dette nytt for deg? Dersom du er medlem og ikke fikk med deg din personlige film, fortvil ikke. Videoen ble sendt ut via e-post fra MFO den 15. desember og finnes da antageligvis fortsatt i innboksen din, trist og uåpnet.

    Har du vært så uheldig å slette den? Fortvil ikke, send oss en e-post så skal vi finne den for deg. Merk: kun MFO-medlemmer mottok denne filmen (enda en god grunn til å melde seg inn, for deg som er ikke-medlem). 

    Budskapet:

    I korte trekk var essensen av det vi ønsket å formidle som følgende:
    Vi ser DEG kjære MFO-medlem, og vi setter enormt pris på engasjementet og lojaliteten du viser oss. Hold deg faglig oppdatert i 2023 også. 

    Ved datapunkter som Fornavn, Etternavn og Bedrift, kan SEEN sin unike teknologi flette dataen inn i film, slik at vi lagde 4500 unike personlige filmer.

    Overordnet ønsket vi at videoen skulle spre glede, latter og vise våre medlemmer at vi verdsetter dem, men samtidig understøtte viktigheten av å holde seg faglig oppdatert i vår bransje.

    Vår dyktige samarbeidspartner på video; AVIA, var med oss hele veien fra idé til utsendelse, og klarte å skape en video som gjorde nettopp dette. Vi fikk også med oss den råflinke skuespilleren Tuva Billing på laget, som mange av dere kanskje kjenner fra blant annet Lunch. 

    Resultatet - Nøkkeltall fra kampanjen:

    Open Rate: 
    I MFO ser vi normalt en OR på omkring 30% på våre utsendelser. 
    Julehilsenen vår oppnådde en OR på hele 75% (midt i desember!) og med det kan vi trygt si at målet om å nå gjennom støyen ble nådd. 

    Click Through Rate: 
    MFOs CTR kan variere enormt avhengig av hvilken type e-post vi sender ut. Vi ser naturlig nok store variasjoner i CTR på en utsendelse av invitasjon til arrangementer med tydelig CTA om påmelding, sammenlignet med en Faglig Fredag hvor ønsket effekt er at medlemmene leser nyhetsbrevet. Vår julehilsen oppnådde en CTR på 25.9% som er over gjennomsnittet. 


    Nøkkeltall
    Frekvens:
    Kampanjen har et gjennomsnitt på hele 2.6 views per mottaker. Tatt i betraktning at videoen er hele 1 minutt og 42 sekunder lang er det ikke mange som kan skilte med dette for en julekampanje! 


    Views
     

    Levetid: 
    Det muligens aller mest overraskende med stuntet er levetiden videoen har fått. Vi er nå straks halvveis inn i januar, og vår julehilsen fra 15. desember åpnes og sees fremdeles, faktisk flere ganger hver eneste dag!

    Tilbakemeldinger: 
    I tillegg til de harde statistikkene har vi fått en rekke hyggelig tilbakemeldinger fra våre medlemmer, og det er nok det aller mest takknemlige med dette stuntet. Målet var å få våre medlemmer til å føle seg sett - og det ser det ut til at vi har klart! 

    Vil du se videoen?

    Dersom du ikke er medlem, eller rett og slett ikke har tid å hente frem din egen så skal jeg la deg få låne min hilsen. God fornøyelse!

    Skjermbilde 2023-01-11 kl. 15.42.04

    Hvis du synes dette var et spennende case og kunne tenke deg å sjekke mulighetene for å gjennomføre noe slikt selv, kontakt gjerne Pablo i SEEN eller Deniz i AVIA for en uforpliktende prat. 

    Deniz avia ny
    Kontakt Deniz i AVIA her 

    Pablo seen

    Kontakt Pablo i SEEN her   



    Et siste tips før vi runder av og tar helg:


    Dersom du er interessert i lære mer om personaliserte budskap ved bruk av MarTech bør du melde deg på dette webinaret med våre gode venner i Salesforce:

    bakgrunn final sd

    Den 1. februar vi Salesforce dele innsikten fra 6000 markedsførere og over to billioner marketing touchpoints. De har også fått med seg den folkekjære merkevaren Stokke, som skal dele sine erfaringer med bruken av Martech for å forbedre sin kundereise.

    Les mer og meld deg på her
     

    God helg!
     


    Ikke medlem i MFO? 

    Les mer om medlemskap her.