Bli medlem
Aktuelt

    Faglig Fredag 29. januar

    29. januar 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    God fredag! 
     

    I dag skal det handle om innholdsmarkedsføring, eller content marketing som det kanskje oftest blir kalt. Vi begynner med litt statistikk:

    Hele 70% av markedsførere sier de investerer aktivt i innholdsmarkedsføring og 77% av bedrifter sier de har en strategi for sin innholdsmarkedsføring. Faktisk er "Content Marketing Strategy" det mest søkte spørsmålet relatert til innholdsmarkedsføring (SEMrush, 2019).

    En solid strategi for både produksjon og distribusjon av innhold er helt avgjørende for å sørge for at man skaper en reell verdi for kunden, og dermed også bedriften. 
    Innholdet må være nyttig for tiltenkt målgruppe, synlig og aller helst føre til ønsket konvertering i etterkant.  

    Det er akkurat dette vil skal dykke nærmere inn i på det digitale kurset med Inbound, 17. februar: en innføring i de mest sentrale pilarene som utgjør en god innholdsstrategi! Kurset er lagt opp på følgende måte:

    mfo-kurs-inbound

    1. Målsetting. Hva ønsker du egentlig å oppnå med innholdsstrategien? (f.eks merkevarebygging, leads, bedre salgsprosesser etc)

    2. Kartlegging av målgruppe. Hva kjennetegner drømmekundene dine, enten de er bedrifter eller privatpersoner? (kjøpsreise, søkeatferd, plattformer etc)

    3. Kartlegging av konkurransebildet. Hva gjør konkurrentene dine og hvordan skal du finne din posisjon blant disse

    4. Innholdsproduksjon. Hvordan bestemmer du hva du skal produsere av innhold? (tematikk, formater etc.)

    5. Distribuering av innholdet. Med produksjon av innholdet har du kommet halvveis. Hvilke formater skal du bruke og hvilke kanaler skal innholdet deles i?

    6. Måling av innholdet. Hvordan holder du kontroll på hva som fungerer og ikke?  

    Målet er at du etter å ha vært med på kurset har et tydelig bilde av hva som skal til slik at du selv kan komme i gang med å legge en innholdsstrategi. Les mer om kurset her.
     

    Beslutningen rundt selve innholdsproduksjonen kan være spesielt utfordrende. Det finnes et hav av muligheter!

    I følge Hubspot har video blitt det mest bruke formatet innen innholdsmarkedsføring, over blant annet blogg. Hele 87% sier at bruk av video har økt trafikken til deres nettsted og 80% hevder at video har økt salget (Wyzowl, 2020).

    Se under for en oversikt over bedriftenes foretrukne format benyttet i egen innholdsproduksjon:

     

    Skjermbilde 2021-01-29 kl. 10.57.26

     
     
    Uavhengig av hvilket format man velger, er det selve innholdet som står i fokus når man skal bedrive effektiv innholdsmarkedsføring - det må ha en verdi for målgruppen! Vil du ha mer statistikk på innholdsmarkedsføring kan du sjekke ut denne artikkelen: 30 essential content marketing statistics for 2021
     
    Når det det gode innholdet er skapt - hva nå?
    Jo, da må det legges en solid og gjennomtenkt markedsplan over kampanjer og aktiviteter. Og før du ruller innholdet må du naturligvis ha på plass en god rigg for måling av effekt, slik at du har full oversikt over hva du bør fortsette med, såvel som hva som bør kuttes i neste runde. 
     
    Det siste og beste innen tematikken 'Markedsplan' og 'Måling av effekt' kan du også få servert i MFO Sessions 3 og 4, som gjennomføres digitalt hhv. 3. og 10. februar - med disse kloke gutta: 
     
                 Foredragsholder_Session_3_Min                       Foredragsholder_Session_4_Min_v2
     
     

    I denne artikkelen får du 7 eksempler på gode content marketing kampanjer som fungerte, og tips til hvordan du kan kopiere dem.

    Og før vi tar helg; en liten morsomhet vi snublet over. Det nærmer seg valentinsdag verden over, og i år har Amerikanske Dunkin' Donuts virkelig satt alle kluter til med sin kampanje "Marriage is on the Menu".   En konkurranse som gir par muligheten til å gifte seg eller fornye sine løfter i en "drive-thru". Kampanjen ble inspirert av en Dunkin'-medarbeider som i fjor høst giftet seg i "drive-thru"en der hun første gang møtte sin utkårede. For å delta, må innbyggere i New York sende inn et bilde på Instagram med hashtaggen #DunkinIDoContest i bildeteksten. Kreativt; absolutt. Om det hadde flydd i Norge, er en annen sak. 

    God helg! 

     
    Markedslønsj-8-1

     

    Minner om vår første episode av vodcasten Markedslønsj som tar for seg 5 Markedsføringstrender i 2021 - som vi mener er viktige. I denne episoden får du møte Kjartan Haugen og Marianne Nygård-Hansen fra Markedssjefene & Julius Støback, Founding Partner i NSB Marketing Best Practice. Les mer om vodcasten og se episoden her. 


    På MFO Innsikt nå

    Logg inn på MFO Innsikt her

    Ikke medlem i MFO? 

    Meld deg inn nå og få med deg alt det  spennende vi skal  igjennom i 2021. Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.

     
     

    Av MFO