Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
I dag skal det handle om innholdsmarkedsføring, eller content marketing som det kanskje oftest blir kalt. Vi begynner med litt statistikk:
Hele 70% av markedsførere sier de investerer aktivt i innholdsmarkedsføring og 77% av bedrifter sier de har en strategi for sin innholdsmarkedsføring. Faktisk er "Content Marketing Strategy" det mest søkte spørsmålet relatert til innholdsmarkedsføring (SEMrush, 2019).
En solid strategi for både produksjon og distribusjon av innhold er helt avgjørende for å sørge for at man skaper en reell verdi for kunden, og dermed også bedriften.
Innholdet må være nyttig for tiltenkt målgruppe, synlig og aller helst føre til ønsket konvertering i etterkant.
1. Målsetting. Hva ønsker du egentlig å oppnå med innholdsstrategien? (f.eks merkevarebygging, leads, bedre salgsprosesser etc)
2. Kartlegging av målgruppe. Hva kjennetegner drømmekundene dine, enten de er bedrifter eller privatpersoner? (kjøpsreise, søkeatferd, plattformer etc)
3. Kartlegging av konkurransebildet. Hva gjør konkurrentene dine og hvordan skal du finne din posisjon blant disse
4. Innholdsproduksjon. Hvordan bestemmer du hva du skal produsere av innhold? (tematikk, formater etc.)
5. Distribuering av innholdet. Med produksjon av innholdet har du kommet halvveis. Hvilke formater skal du bruke og hvilke kanaler skal innholdet deles i?
6. Måling av innholdet. Hvordan holder du kontroll på hva som fungerer og ikke?
Beslutningen rundt selve innholdsproduksjonen kan være spesielt utfordrende. Det finnes et hav av muligheter!
I følge Hubspot har video blitt det mest bruke formatet innen innholdsmarkedsføring, over blant annet blogg. Hele 87% sier at bruk av video har økt trafikken til deres nettsted og 80% hevder at video har økt salget (Wyzowl, 2020).
Jo, da må det legges en solid og gjennomtenkt markedsplan over kampanjer og aktiviteter. Og før du ruller innholdet må du naturligvis ha på plass en god rigg for måling av effekt, slik at du har full oversikt over hva du bør fortsette med, såvel som hva som bør kuttes i neste runde.
Det siste og beste innen tematikken 'Markedsplan' og 'Måling av effekt' kan du også få servert i MFO Sessions 3 og 4, som gjennomføres digitalt hhv. 3. og 10. februar - med disse kloke gutta:
I denne artikkelen får du 7 eksempler på gode content marketing kampanjer som fungerte, og tips til hvordan du kan kopiere dem.
Og før vi tar helg; en liten morsomhet vi snublet over. Det nærmer seg valentinsdag verden over, og i år har Amerikanske Dunkin' Donuts virkelig satt alle kluter til med sin kampanje "Marriage is on the Menu". En konkurranse som gir par muligheten til å gifte seg eller fornye sine løfter i en "drive-thru". Kampanjen ble inspirert av en Dunkin'-medarbeider som i fjor høst giftet seg i "drive-thru"en der hun første gang møtte sin utkårede. For å delta, må innbyggere i New York sende inn et bilde på Instagram med hashtaggen #DunkinIDoContest i bildeteksten. Kreativt; absolutt. Om det hadde flydd i Norge, er en annen sak.
God helg!

Ikke medlem i MFO? Meld deg inn nå og få med deg alt det spennende vi skal igjennom i 2021. Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her. |