Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Gjesteblogg fra nytt styremedlem & tips til regntung helg!☔️

25. august 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag!

Nok en helg er like rundt hjørnet og i denne ukens Faglig Fredag har vi gleden av å introdusere vårt aller nyeste styremedlem!

Hun har de siste årene vært markeds og kommunikasjonsansvarlig hos Telenor Business og er for tiden i gang med en en deltids Executive Master i trender, kommunikasjon og merkevarebygging ved Handelshøyskolen BI.

Denne dama er et kreativt konkurransemenneske som elsker å utfordre status quo, og i dag skal du få hennes tanker om hvilken rolle intern merkevarebygging har, og ikke minst kan ha dersom det gjøres riktig! Ta godt i mot ukens gjesteblogger, styremedlem i MFO:

Skjermbilde 2023-08-25 kl. 11.55.05Mari-Anne Tellefsen 3

Rekkevidde i egne rekker!

Det er høst dere! Endelig! Solbrune og motiverte ansatte fyller opp kontorene og det er en helt egen energi i hovedstaden disse ukene.

I går arrangerte vi høstens første frokostseminar for et fullbooket Klingenberg, og det var en skikkelig boost å starte morgenen sammen med dere.

Høsten byr også på spennende produkt- og tjenestelanseringer, hvor ønsket effekt krever våre elskede markedsbudsjetter; som kanskje allerede nå er allokert ut året. Ja, det er dessverre ikke bare enkelt å være en kreativ markedsfører som bobler over med gode ideer etter ferien. Jeg har flere ganger opplevd at løsningen på en slik skvis, er foreslåtte kutt av interne markeringer. Nå skal jeg gi deg noen gode argumenter for hvorfor dette er et feilslått sparetiltak, og hvorfor dere bør vurdere å snu fokuset innover og finne rekkevidde i egne rekker.

Har du tenkt over at du internt i bedriften din har mange potensielle ambassadører eller mikroinfluensere om du vil? Ved å engasjere dem i ditt budskap, så vil de kunne opptre som påvirkere for ditt produkt eller tjeneste ovenfor sine relasjoner. Når vi klarer å knytte riktig profil til vår merkevare, så får vi direkte tilgang til deres målgruppe og hvem er vel bedre til denne jobben enn de som allerede er bedriftens ansikt utad?

Se for deg denne utfordringen: Hvordan skal du få «alle» på kontoret til å snakke om ditt produkt under middagen sin i dag? Det er nå du må ta på deg den kreative hatten, for det holder dessverre ikke å henge opp plakater ved inngangsdøren.

Tenk gjennom følgende:

  1. Hva er unikt med dette produktet?

  2. Hvilke ordspill / aktuelle hendelser / tv-serier / filmer / idretter osv. kan du benytte for å forsterke ditt budskap? Internt kan vi være mer lekne for å bli husket.

  3. Er det mulig å få til kostnadsfrie samarbeid med andre bedrifter eller byråer for å gi det hele litt ekstra punch?

  4. Involver nøkkelpersoner fra for eksempel salgskanalen tidlig. Eierskap = Engasjement.

  5. Er det mulig å benytte relevante foredrag eller kurs for å forsterke tema?

  6. Kan det være aktuelt med interne konkurranser? Her kan tiden før lansering og på selve lanseringsdagen være aktuell. En ekstra fjær i hatten er selvsagt dersom selve premien kan relateres til produktet ditt.

  7. Hva med en intern blogger som lager innhold til glede for alle ansatte?

  8. Selvgjort er velgjort! Iallefall ganske ofte. Mine erfaringer tilsier at «hjemmelaget» innhold som skiller seg fra bedriftens kommunikasjon, vil kunne fungere godt i digitale kanaler. Bare husk at det er lurt å skille mellom intern og ekstern versjon, om dere blir skikkelig kreative.

  9. Skal vi virkelig sette produktet på kartet internt, så må alle med! Tenk mengde og inviter utover salg og markedskanaler. Det er alltid noen stab funksjoner som sjelden inkluderes, og muligheten for at du selv blir kjent med nye mennesker og lære noe nytt – er stor!

  10. Kronen på verket, som ofte er make or break; Hvordan skal du varme opp kollegaene dine i forkant og sørge for at de setter av tid til markeringen din?

MFO logo
#Just another day at the office?

Hva er egentlig verdien av å glede de ansatte med noe utover det vanlige? Hvor mange ganger ser du ikke en snap eller en instastory med caption; Just another day at the office sammen med en is, kake, en barista, musikkinnslag osv.

La oss si at du har brukt kr 50,- per kollega som blir ønsket en god arbeidsdag, møtt med store smil og en kaffe latte på morgenkvisten. Klart det er fristende å plukke opp telefonen og dele denne fine gesten med logo på! Det er vanskelig å regne hjem denne rekkevidden, men glade ansatte skaper helt klart positive assosiasjoner av merkevaren din. Den totale kostnaden behøver ikke være så stor, men dette er employer branding på sitt beste og det øker den interne stoltheten som er så verdifull. Det er derfor viktig å huske at jobben du gjør når du markedsfører produkter og tjenester internt, kan gi en større gevinst for bedriften.

Jeg hørte forresten den siste episoden av podcasten Marketing against the grain i går, på vei til frokostseminaret. I denne episoden nevner de såvidt 3 kategorier innenfor markedsførere; the lazy marketer, the copy paste marketer og the original thinker, så da vil jeg bare avslutte med å spørre deg om følgende; hvilken av disse 3 ønsker du å være denne høsten?

God fredag!
Hilsen Mari-Anne – the original thinker 😊

Skjermbilde 2023-08-25 kl. 11.16.45



Tips til en regntung helg!

Det er spådd mengder med nedbør også denne helgen, så i den anledning slenger vi med noen tips til hvordan du kan nyte helgen innendørs, sånn helt på tampen!


Faglig Fredag BarbenheimerFikk du ikke med deg forrige ukes Faglig Fredag?

Da tok vi nemlig for oss to brennheite blockbusters; Barbie og Oppenheimer, men fra et markedsføringsperspektiv! Skal du se en av disse i helgen kan det jo være ekstra gøy å ha dette bakhodet før du gjør nettopp det!

Les blogginnlegget her.



Film og serietips
Orker du ikke tanken på den fuktige ferden til nærmeste kinosal engang?


Vel, da kanskje du finner noen gode tips til hva du kan binge på skjermen i eget hjem i vår oppsummering av serie- og filmtips til markedsføringsnerden🤓.

Les blogginnlegget her.



Foretrekker du å lese eller lytte fremfor å titte?Faglig Fredag leselyttetips


Da er det gode odds for at du finner noe spennende lektyre blant disse mange tipsene vi fikk fra de kloke hodene i MFO-styret før påske. 

 

Les blogginnlegget her





 

Pssst: husk å melde deg på høstens kommende arrangementer!

 
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.