Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

E-postmarkedsføring: Benchmarks, statistikk og guide!

26. februar 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

God fredag, i dag skal det handle om kanalen vi befinner oss i akkurat nå, nemlig e-post! 
 
Markedsføring via e-post har eksistert en god stund. Faktisk ble den første e-postmarkedsføringskampanjen sendt i 1978 til 400 mottakere, som resulterte i 13 millioner dollar i salg! Teknologien har kommet langt siden 70-tallet og mulighetene blir stadig flere. 

Vi begynner med litt statistikk. Mer enn 290 milliarder e-poster sendes daglig og tallet er forventet å øke til 347 milliarder innen 2023. SSB kan melde om at 92% av nordmenn over 16 år som er på nettet bruker e-post og i følge GetResponse sin rapport som tar for seg benchmarks for e-postmarkedsføring på tvers av land og bransjer, gjelder følgende gjennomsnitt for Europa:

  • Open rate: 21.75%
  • Click-through rate: 2.64%
  • Click-to-open rate: 12.13%
  • Unsubscribe rate: 0.15%
  • Spam rate: 0.01%
Rapporten er basert på analyse av omtrent 5,5 milliarder e-postmeldinger sendt av deres kunder fra juli 2019 til juni 2020, i 126 land fordelt på 19 bransjer. Les hele rapporten her: Email Marketing Benchmarks.
 

Hubspot har listet flere spennende tall for kanalen i denne artikkelen: The Ultimate List of Email Marketing Stats for 2020, samt skrevet en inngående og matnyttig guide til E-postmarkedsføring her: The Ultimate Guide to Email Marketing 

I denne episoden av podcasten Netthandelspodden: "Minimum 30% av salg bør komme fra e-post" deler Marte Klouman og Thomas Moen sine beste strategier for å selge mer via e-post markedsføring. 

Denne artikkelen fra Inbound gir deg 5 helt konkrete tips til nyhetsbrev (som virkelig selger!). 

Kanalen er kjent for sin gode ROI, og skal vi tro Hubspot sine tall e-postmarkedsføring faktisk 38 dollar tilbake for hver dollar investert, som tilsvarer en ROI på 3800%!

Det er altså ikke uten grunn at vi har dedikert en hel modul til denne viktige kanalen i vårens kursserie. Den 24. mars kan du delta på kurset "Strategisk e-postmarkedsføring" hvor Oculos, et av Norges ledende kommunikasjonbyrå, vil vise deg hvordan e-postkanalen henger sammen med hele kundereisen.

 
mfo-kurs-oculos-2

 

Noe av det du vil lære på kurset:

  • Hva som fungerer og ikke
  • Hvordan du kan utnytte e-postkanalen best mulig
  • Erfaringer fra Oculos sine kundecaser 
  • Inspirasjon fra andre merkevarer som jobber smart med e-postmarkedsføring 

Les mer og meld deg på her

 

  



Minner også om digitalt frokostmøte neste fredag 5. mars med Carina Elise Godou og Martine Hanstad fra MediaCom og påfølgende workshop 8. mars.

 
    
        mfo-event-square-triangle-green-tiktok-2        mfo-event-square-red-tiktok
 



Episode 2 er nå ute og tar for seg temaet 'Markedsplan'. I denne episoden får du blant annet lære forskjellen på markedsplan, markedsstrategi og aktivitetsplan og hvorfor det er så viktig å skille mellom disse. I tillegg kan du laste ned en helt gratis markedsmal som er utviklet på basis av arbeid med hundrevis av kunder. I episode to 'lunsjer' du med markedssjefene Tanya Ferner Heglund, Trine Sandvik Kolbjørnsen og Ellen Bergene-Engen. Klikk her for å se episoden. God helg!

Skjermbilde 2021-02-11 kl. 14.15.40

 

Første episode ligger allerede ute og tar for seg 5 Markedsføringstrender i 2021 - som vi mener er viktige. I denne episoden får du møte Kjartan Haugen og Marianne Nygård-Hansen fra Markedssjefene & Julius Støback, Founding Partner i NSB Marketing Best Practice. Les mer om vodcasten og se episoden her.


På MFO Innsikt nå

Logg inn på MFO Innsikt her 

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.