Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
Vi begynner med litt statistikk. Mer enn 290 milliarder e-poster sendes daglig og tallet er forventet å øke til 347 milliarder innen 2023. SSB kan melde om at 92% av nordmenn over 16 år som er på nettet bruker e-post og i følge GetResponse sin rapport som tar for seg benchmarks for e-postmarkedsføring på tvers av land og bransjer, gjelder følgende gjennomsnitt for Europa:
- Open rate: 21.75%
- Click-through rate: 2.64%
- Click-to-open rate: 12.13%
- Unsubscribe rate: 0.15%
- Spam rate: 0.01%
Hubspot har listet flere spennende tall for kanalen i denne artikkelen: The Ultimate List of Email Marketing Stats for 2020, samt skrevet en inngående og matnyttig guide til E-postmarkedsføring her: The Ultimate Guide to Email Marketing
I denne episoden av podcasten Netthandelspodden: "Minimum 30% av salg bør komme fra e-post" deler Marte Klouman og Thomas Moen sine beste strategier for å selge mer via e-post markedsføring.
Denne artikkelen fra Inbound gir deg 5 helt konkrete tips til nyhetsbrev (som virkelig selger!).
Kanalen er kjent for sin gode ROI, og skal vi tro Hubspot sine tall e-postmarkedsføring faktisk 38 dollar tilbake for hver dollar investert, som tilsvarer en ROI på 3800%!
Det er altså ikke uten grunn at vi har dedikert en hel modul til denne viktige kanalen i vårens kursserie. Den 24. mars kan du delta på kurset "Strategisk e-postmarkedsføring" hvor Oculos, et av Norges ledende kommunikasjonbyrå, vil vise deg hvordan e-postkanalen henger sammen med hele kundereisen.
Noe av det du vil lære på kurset:
- Hva som fungerer og ikke
- Hvordan du kan utnytte e-postkanalen best mulig
- Erfaringer fra Oculos sine kundecaser
- Inspirasjon fra andre merkevarer som jobber smart med e-postmarkedsføring
Minner også om digitalt frokostmøte neste fredag 5. mars med Carina Elise Godou og Martine Hanstad fra MediaCom og påfølgende workshop 8. mars.
Episode 2 er nå ute og tar for seg temaet 'Markedsplan'. I denne episoden får du blant annet lære forskjellen på markedsplan, markedsstrategi og aktivitetsplan og hvorfor det er så viktig å skille mellom disse. I tillegg kan du laste ned en helt gratis markedsmal som er utviklet på basis av arbeid med hundrevis av kunder. I episode to 'lunsjer' du med markedssjefene Tanya Ferner Heglund, Trine Sandvik Kolbjørnsen og Ellen Bergene-Engen. Klikk her for å se episoden. God helg!
Ikke medlem i MFO?
Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.