Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Case: inspirerende eksempler, malverk og konferanse

5. mars 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

 
God fredag!

I anledning MFO Case 2021 som går av stabelen den 18. mars dedikerer vi denne ukens faglige fredag til tematikken: case! 

I denne artikkelen fra Hubspot får du en rekke eksempler på gode caser: 25 case study examples every marketer should see
 
Think with Google har også laget en samling av spennende case hvor fellesnevneren er at merkevarene har brukt video og andre digitale verktøy for å drive innovasjon og fremme merkevare. Her får du lære beste praksis fra store globale merkevarer og la deg inspirere av kreative løsninger: Brand Marketing Case Studies

Skal du skrive ditt eget case? Da kan denne guiden være nyttig å titte innom før du setter i gang: How to create a marketing case study 

At det er mye læring å hente fra andre markedsføreres arbeid vet vi, og nettopp derfor arrangerer vi MFO Case for femte år på rad. 
 
 
mfo-case-web-cover-logo-justert-2

 

Torsdag 18. mars  fra 11.00 - 15.15 streamer vi 8 knallsterke case som tar for seg det beste innen markedsføring det siste året.

Felles for merkevarene som skal på scenen er at de har levert et solid stykke markedsføringsarbeid og ønsker å dele sine erfaringer, lærdom og tips med bransjen.

Under kan du lese litt om fire av casene som livestreames den 18. mars. Mer informasjon om alle de åtte foredragene slippes løpende.   




mfo-case-karusell-drdropin
Dr.Dropin:

Dr.Dropin ble startet sommeren 2017 og er et privat helsetilbud som tilbyr de fleste legetjenester til fast pris og med kort ventetid

De har nå 19 klinikker fordelt utover de største byene i Norge og har så langt behandlet mer enn 150.00 pasienter.

Som ny aktør innen for legebransjen har Dr.Dropin noen store kommunikasjonsbarrierer. 

Marketingteamet til Askeladden & Co brenner for forretningsverdi og kost/nytte-vurderinger, og det er med utgangspunkt i dette at Anette og Tim vil ta oss gjennom hvordan Dr.Dropin vurderer, planlegger, gjennomfører og evaluerer markedsføringsinitiativene sine.
 


De vil blant annet snakke om kanalvalg, balansen mellom langsiktige og kortsiktige initiativ og hvordan de har kommet unna med et marginalt produksjonsbudsjett og fortsatt fått uforholdsmessig godt betalt.

I tillegg vil de dele sine erfaringer rundt hvordan man kan lykkes med en fullskala in-housestrategi og hvorfor etterrettelighet både er en fallgruve og en fantastisk mulighet dersom du jobber med marketing i dag.

  

mfo-case-karusell-asan

Asan
Ta vare på intimiteten!

Asan er en velkjent merkevare i Norge, og er markedsleder innenfor intimvask i dagligvare. Intimvaskmarkedet er preget av stadig økende konkurranse, kanalglidning og liten grad av kundelojalitet spesielt i den yngre målgruppen.

Som merkevare er Asan opptatt av å bidra til positivt kroppsfokus og økt selvtillit. 

"Vi ønsket å skape et engasjement rundt Asan , og gjøre noe som virkelig betydde noe for de unge. Dagens unge har vokst opp med internett og porno et tasteklikk unna. Porno for mange blitt den viktigste arenaen for å lære om seksualitet. Dette kan skape et forvrengt virkelighetsbilde og et skyhøyt forventningspress. Med Asan lanserte vi en kampanje med mål om å bidra til å senke forventningspresset og utvide forståelsen av hva intimitet er. Vi laget vår egen seksualundervisning gjennom å lansere en film med fokus på intimitet, og som viser det pornoen utelater."


Hør hele historien til Ta vare på intimiteten, og hvordan de gjennom et strategisk PR løp og veloverveide markedskanaler skapte en kampanje som har blitt en av deres mest effektive noensinne!


mfo-case-karusell-asan-1Klarna
Fra kjedelig betalingsløsning til en elsket shoppingtjeneste. 

I et marked preget av massiv konkurranse og tradisjonell kommunikasjon har Klarna klart å skille seg ut ved gå egne veier. For å bryte gjennom støyen og gjøre seg relevante for målgruppen har det vært viktig å tenke nytt og utradisjonelt.

Popkultur, fame og underholdning ble en viktig del av strategien. Klarna var på listen over brand med sterkest fremgang i Norge i 2020 og har hatt en eventyrlig vekst.

Markedsdirektør i Klarna Thomas Elvestad, kommer for å fortelle hvordan Klarna har reposisjonert seg fra en kjedelig betalingsløsning til en elsket shoppingtjeneste og netthandelseksperten i Norge.

 


mfo-case-karusell-postenPosten

Fra: Tradisjon

Til: Innovasjon

Posten forandrer seg fordi folk forandrer seg. Tradisjoner står for fall, og innovasjoner kommer til. Det er klart det gjør litt vondt for noen når posten plutselig skal leveres annenhver dag – og frimerker ikke lenger bare er vakre, små kunstverk, men også digitale koder som med et klikk kan kjøpes på nett.

Men det som er litt vanskelig for noen, er en velkommen forenkling av hverdagen for andre. Vi kan sende pakker fra vår egen postkasse, og hente det vi handler på nett i døgnåpne pakkebokser over hele landet.

De nye løsningene treffer ikke minst de unge; de som ikke har en lang, historisk relasjon til Posten, og som gjerne bruker andre tjenester for å sende og motta pakker.

Så hvordan kan et 375 år gammelt selskap fremstå som innovativt og relevant for en ung målgruppe uten å «ta capsen bak-frem» og miste troverdighet? Og ikke minst; hvordan få med interne krefter på en strategi som krever at selve kommunikasjonen også må være innovativ og bryte med den trygge konteksten de har vært vant til å se Posten i?

På MFO Case vil markedsdirektør Monica Solberg røpe hvordan Posten, gjennom strategisk og målrettet markedsføring, har lykkes med å fri til de unge, beholde pallplassen blant Norges mest innovative bedrifter og havne på topp 10-listen på Ipsos´ omdømmemåling i 2020.

Les mer og meld deg på MFO Case 2021 her!


Minner også om at dagens digitale frokostmøte med Carina Elise Godou straks ligger ute på MFO Innsikt og at det fremdeles er mulig å melde seg på påfølgende workshop mandag 8. mars.     

                                        mfo-event-square-triangle-green-tiktok-2        mfo-event-square-red-tiktok
 


Episode 2 er nå ute og tar for seg temaet 'Markedsplan'. I denne episoden får du blant annet lære forskjellen på markedsplan, markedsstrategi og aktivitetsplan og hvorfor det er så viktig å skille mellom disse. I tillegg kan du laste ned en helt gratis markedsmal som er utviklet på basis av arbeid med hundrevis av kunder. I episode to 'lunsjer' du med markedssjefene Tanya Ferner Heglund, Trine Sandvik Kolbjørnsen og Ellen Bergene-Engen. Klikk her for å se episoden. God helg!

Skjermbilde 2021-02-11 kl. 14.15.40

 

Første episode ligger allerede ute og tar for seg 5 Markedsføringstrender i 2021 - som vi mener er viktige. I denne episoden får du møte Kjartan Haugen og Marianne Nygård-Hansen fra Markedssjefene & Julius Støback, Founding Partner i NSB Marketing Best Practice. Les mer om vodcasten og se episoden her.


På MFO Innsikt nå

Logg inn på MFO Innsikt her 

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.